Wednesday 5 October 2011

Lelaki atau Wanita yang secondhand

Seorang kenalan diberitakan hendak mendirikan rumahtangga dalam masa yang terdekat. Sementelah kenalan ini merupakan seorang duda sejak sekian waktu. Rakan yang mendengar berita tersebut spontan bertanya siapakah bakal isteri tersebut, anak dara kah atau janda. Lantas seorang rakan wanita menyampuk mengatakan bahawa bakal pengantin lelaki adalah duda, sudah secondhand, maka sudah sepatutnyalah dia berkahwin dengan janda juga, barulah  sepadan, sama-sama secondhand!.

Tapi adakah benar lelaki duda itu berstatus secondhand? atau wanita janda sebenarnya secondhand.

Jika dilihat dari sudut istilah pemilik dan dimilik, dengan mudah dapat difahami bahawa istilah secondhand hanya boleh diletakkan kepada sesuatu yang dimilik. Contohnya seorang pemilik kereta tidak akan menjadi secondhand setelah menjual keretanya lalu membeli sebuah kereta yang lain, sebaliknya, kereta yang dijual oleh pemilik asal akan menjadi secondhand kepada pemilik yang baru. Soalan kepada pemilik hanyalah sama ada dia akan memandu buat kali pertama atau telah berpengalaman memandu. Soalan lain yang mungkin releven juga adalah, adakah dia membeli kereta baru buat kali pertama, menukar kereta lama menjadi kereta baru atau menambah jumlah kereta yang dimiliki.

Jadi pada pendapat saya istilah lelaki secondhand sebenarnya tidak pernah akan wujud, yang ada hanyalah wanita secondhand.

2 comments:

  1. memang betul tuan punya blog.........terbaik sudah

    ReplyDelete
  2. hahahahaha.....kelakar....sapa yang secondhand???

    ReplyDelete